banner 01

Noord Brabant

50Plus i.o. campagne 1Met het oog op de komende verkiezingen werd op vrijdag 15 januari een digitle meeting georganiseerd met de vertegenwoordigers van de negen gemeenten waar 50PLUS in oprichting is en die volgend jaar aan de gemeenteraadsverkiezingen willen gaan meedoen.

De meeting was georganiseerd door ons bestuurslid Humphrey Martherus, coördinator 50PLUS gemeenten in oprichting. Het gaat om de gemeenten Roosendaal, Bernheze, Veldhoven, Nuenen, Oosterhout, Gilze en Rijen, Land van Cuijk, Heusden en Steenbergen.

Zeven stemwijzers ingevuld
Voor de meeting waren vertegenwoordigers van het landelijke campagneteam uitgenodigd. En zo sloten onze lijsttrekker Liane den Haan, haar woordvoerder Bernadet Naber en onze vertegenwoordigster in het team, Adriana Hernandez zich bij de meeting aan.

Bernadet Naber vertelde als eerste waar het campagneteam op dit moment mee bezig is. Omdat het helaas nu niet mogelijk is om fysieke activiteiten te organiseren ligt de focus vooral op digitale profilering van 50PLUS. Zo worden op grote schaal social media ingeschakeld. De response op de posts is thans vele malen hoger dan in het verleden. Er worden cookies geplaatst, zodat gericht kan worden geïnformeerd over de onderwerpen waar de respondent op heeft gereageerd. De reacties zijn ook veel positiever. Dat geeft de burger moed ook al is dit nog niet in de peilingen terug te zien. Ze is er echter van overtuigd dat dit gaat veranderen.

Er is al een aantal afspraken met media gemaakt zo zal Liane o.a. te zien zijn in Tijd voor Max, Koffietijd, Nieuwsuur en de Vijf Uurshow. Met WNL wordt nog onderhandeld over een optreden van Liane als gastpresentator in een uitzending van Goede Morgen Nederland. Ook met M wordt op dit moment overlegd. Verder tal van interviews in de landelijke media en locale media.
De belangrijkste thema’s voor de campagne zijn Financiën (koopkrachtbehoud, hestel achterstand 20% pensioenen, indexatie, rekenrente en AOW ), wonen, veiligheid en zorg. Inmiddels is ook een zevental kieswijzers ingevuld. Belangrijk omdat er nog veel zwevende kiezers zijn.

Doelgroep 7 miljoen mensen van 50jaar en ouder

Liane gaf nog eens aan dat er hard gewerkt wordt aan de campagne en dat de resultaten nu al merkbaar worden. Pierre van Lier en Adri van Esch maken zich zorgen omdat het met de reacties zo hard gaat. Goed teken! Voor een meer thematische benadering zijn de kiezers in drie groepen verdeeld: 50-70 jaar, 70-85 jaar en 85+. Ook wordt rekening gehouden met het feit dat vooral veel lage inkomens tot nu toe op 50PLUS hebben gestemd. “Maar we willen nu ook modaal en hoger er bij betrekken, want ook voor deze groepen geldt dat pensioen, zorg en veiligheid een belangrijk item zijn”, aldus Liane. Er zal dus vooral gericht campagne worden gevoerd.

Gebruik je successen!

Vervolgens was het de beurt aan Adriana Hernandez. Zij zit namens Brabant in het campagneteam en is verantwoordelijk voor de campagne in Brabant en Limburg. Gebruik je successen was haar devies. We zijn hier in Brabant in zes gemeenteraden vertegenwoordigd, bijna alle grote steden. Er zijn in het verleden en recent successen geboekt. Vooral voor de locale media belangrijk. Daarom moeten we daarmee content creëren die we overal kunnen gebruiken.

Adriana is ook bezig een cursus te ontwikkelen “Omgaan met social Media”. Hoe zet je een bericht op Twitter of Facebook. Het is een “learning on the job” cursus want het is de bedoeling dat de cursisten meteen het geleerde in praktijk brengen. De trainingen gaan via webinars en zijn voor iedereen toegankelijk. Via de website en facebook worden de data bekend gemaakt. We willen ook digitale meetings organiseren, een politiek debat maar dan digitaal. Adriana is ook aan het experimenteren met polls en enquêtes.

Begin februari moeten we weer de ladder op om posters te plakken. De nieuwe posters lijken op de oude maar zijn in lettertype en kleur iets aangepast. Omdat er in Brabant nog veel voorraad is van de oude poster is het plan om eerst de oude op te maken. Aanvagen bij Adriana.

Het was een uiterst plezierige en succesvolle meeting. Alles is er op gericht de bekendheid van 50PLUS te vergroten en vooral het Imago te verbeteren. Dat doe je niet door voortdurend overal ruzie over te maken maar wel door eensgezind deze campagne vorm te geven en de nadruk te leggen op al die dingen die we goed gedaan hebben.

Ik wens iedereen veel succes en ….. stay safe

Roelof jan Mulder, voorzitter